Humboldt-Universität zu Berlin - Abteilung Sportpädagogik

2001 - 2011

 

Hanke, U. (2001). Research on Physical Education Teacher and Coach Education (published in German) 1999-2000. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 38(1), 17-23.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2001a). Anwendungsorientierte Methodologie zur Rekonstruktion subjektiver Feedbacktheorien und subjektorientierten Feedbackhandelns. In J. R. Nitsch & H. Allmer (Hrsg.), Denken – Sprechen – Bewegen (S. 106-110). Köln: bps.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2001b). Feedback im Techniktraining - Eine Methode zur Überprüfung kongruenter und inkongruenter Trainer-Athlet-Interaktion. In R. Seiler, D. Birrer, J. Schmid & S. Valkanover (Hrsg.), Sportpsychologie. Anforderungen – Anwendungen – Auswirkungen (S. 143-145). Köln: bps.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2001c). Subjektorientiertes Feedbackhandeln aus kommunikativer Perspektive. In J. R. Nitsch & H. Allmer (Hrsg.), Denken – Sprechen – Bewegen
(S. 192-197). Köln: bps.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2001, November). Congruent and incongruent athlete-coach-interaction – Enhancing communication skills while giving and receiving feedback (pp.238-240). Proceedings of the AIESEP conference in Madeira/Portugal vom 21.11 – 25.11.2001.

 

Hanke, U. (2002a). AV-Medien zur Analyse und Modifikation des Sportlehrer- und Trainerhandelns. In H. Altenberger (Hrsg.), Medien im Sport (S. 221-239). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2002b). Critical incidents in coaching. A cognitive approach to analyse and modify subjetice coaching theories. Desporto, Investigação & Ciência, 1, 3-19.

 

Hanke, U. (2002c). Lehr- und Lernmedien im Sport: Entwicklungen – Probleme - Perspektiven. In B. Strauß, M. Kolb & M. Lames (Hrsg.), sport-goes-media.de – Zur Mediatisierung des Sports (S. 75-92). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2002d). Sport - Sportberichterstattung – Wirtschaft. In G. Treutlein (Hrsg.), Lehren und Lernen in Sport und Sportunterricht. Festschrift für Fritz Dannenmann (S. 59-69). Idstein: Schulz-Kirchner.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2002). Verstehen und Mißverstehen in der Trainer-Athlet-Interaktion. In G. Friedrich (Hrsg.), Sportpädagogische Forschung – Konzepte – Ergebnisse – Perspektiven (S. 157-161). Hamburg: Czwalina.

 

Hanke, U. (2003). Research on Physical Education Teacher and Coach Education (published in German) 1999-2000. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 40(1), 4-8.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2003, Januar). Subjektive Feedbacktheorien von Expertentrainern und ihren Athleten in der Leichtathletik [32 Absätze]. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research [Online Journal], 4(1).Verfügbar über: http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-03/1-03 schmitthanke-d.htm.

 

Hanke, U. (2003). Feedback. In P. Röthig & R. Prohl (Red.), Sportwissenschaftliches
Lexikon
(7. Auflag, S. 192-194). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2003). Unterrichtsanalyse. In P. Röthig & R. Prohl (Red.), Sportwissenschaftliches Lexikon (7. Auflag, S. 632-633). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2003). Unterrichtsforschung. In P. Röthig & R. Prohl (Red.), Sportwissenschaftliches Lexikon (7. Auflag, S. 634-635). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2003, June). Congruent and incongruent coach-athlete interaction. Characteristics of coach-centered versus dialog-oriented communication when givin and receiving feedback in motor learning. Paper presented at the Escola Superior de Desporto de Rio Maior (Portugal)

 

Hanke, U. & Schmitt, K. (2003, September. Lehr- und Lernmedien im Sport: Didaktische Perspektiven. Vortrag auf dem Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft in Münster im Arbeitskreis 10: Medien und Sportinformatik - Theoretische Grundlagen.

 

Hanke, U. (2004, August). Critical incidents in teaching and coaching. A cognitive approach to analyze and modify subjective teaching theories. Paper presented at the Preolympic Congress, Thessaloniki , Greece .

 

Hanke, U. & Keller, I. (2004, August). Digital video-technology in motor learning: Its impact on coach athlete and teacher-student interaction. Poster presented at the Preolympic Congress, Thessaloniki , Greece .

 

Hanke, U. & Schmitt, K. (2004, August). Fearing the ‚naked truth’ – the teenage body cult. Poster presented at the Preolympic Congress, Thessaloniki , Greece.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2004, August). Subjective theories on feedback of high level athletics coaches and their athletes. Paper presented at the Preolympic Congress, Thessaloniki , Greece.

 

Hanke, U. (2004). Konsequenzen für die Produktion. In P. Wüthrich & C. Grötzinger Strupler (Hrsg.), Lernen und Lehren mit Medien im Sport (S. 215). Herzogenbuchsee (CH): Ingold.

 

Hanke, U. (2005). Research on physical education teacher and coach education (published in German) 2003-2004. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 42(1),4-8.

 

Hanke, U. (2006). Sport und Unterricht. In H. Haag & B. Strauß (Hrsg.), Themenfelder der Sportwissenschaft (S. 317-327). Schorndorf: Hofmann.

 

Sequeira, P., Hanke, U. & Rodrigues, J. (2006). O Comportamento do Treinador de Alta Competição de Andebol no Treino e na Competição. Itinerários – Revista de Educação. Instituto Superior de Ciências Educativas, 2(2), 81-99.

 

Sequeira, P., Hanke, U. & Rodrigues, J. (2007, September). Pre-decisions, post-decisions and behaviour of top handball coaches during games. Poster presented at the 9th ENSSEE Conference, Rio Maior, Portugal.

 

Hanke, U., Ringeling, S. & Schuhmacher, J. (2007). Perceiving and reacting to stressful situations in PE classes. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama & E. McEvoy (Eds.), The role of physical education and sport in promoting physical activity and health. Proceedings of the 2006 AIESEP World Congress held on 5-8 July 2006 in Jyväskylä, Finland (pp. 182-185). Jyväskylä: University of Jyväskylä, Department of Sport Sciences Research Reports No. 4/2007.

 

Hanke, U. & Fickel, K. (2007). Subjective theories of health club members on overweight and on methods for weight reduction. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama & E. McEvoy (Eds.), The role of physical education and sport in promoting physical activity and health. Proceedings of the 2006 AIESEP World Congress held on 5-8 July 2006 in Jyväskylä, Finland (pp. 230-233). Jyväskylä: University of Jyväskylä, Department of Sport Sciences Research Reports No. 4/2007.

 

Hanke, U. (2008). Gelingender Sportunterricht (Brennpunkt). Sportunterricht, 57(9), 1.

 

Sequeira, P., Hanke, U. & Rodrigues, J. (2008, July). Pre-decisions, post-decisions and behavior of top handball coaches during games. Paper presented at the 13th Annual Congress of the European College of Sport Science, Estoril, Portugal.

 

Hanke, U. (2009). Memorandum zum Schulsport (Brennpunkt). Sportunterricht, 58(9), 1.

 

Hanke, U. (2009). Research on physical education teacher and coach education (published in German) 2007-2008. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 46(1), 2-8.

 

Hanke, U. (2009, November). Die Rolle der Bildung im Sport. Vortrag auf dem Sportkongress des Sportbunds Pfalz zum Thema "Mitmachen - Wahrnehmen - Unterstützen" am 6.11.2009 in Landau.

 

Balz, E., Doll-Tepper, G., Hanke, U., Miethling, W.-D. & Ungerer-Röhrich, U. (2009). Memorandum zum Schulsport. Frankfurt: DOSB, DSLV & dvs.

 

Balz, E., Doll-Tepper, G., Hanke, U., Miethling, W.-D. & Ungerer-Röhrich, U. (2009). Memorandum on Physical Education and School Sports. Frankfurt: DOSB, DSLV & dvs.

 

Schmitt, K. & Hanke, U. (2010). Methoden und Medien. In N. Fessler, A. Hummel & G. Stibbe (Hrsg.), Handbuch Schulsport (S. 212-226). Schorndorf: Hofmann.

 

Hanke, U. (2011). Wie Sportlehrer und Trainer wahrnehmen, denken, fühlen und handeln. In F. Dannenmann, R. Meutgens & Singler, A. (Hrsg.), Sportpädagogik als humanistische Herausforderung. Festschrift zum 70. Geburtstag von Prof. Dr. G. Treutlein (S. 89-98). Aachen: Shaker.

 

Hanke, U. (2011). The German "Memorandum on Physical Education and School Sports" and its consequences for physical education teacher and coach education. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 48(1), 2-6.